Lisää henkilöautolöytöjä Vantaanjoesta

06.06.2024 19:19

Pääkaupunkiseudun Etsintä ry jatkoi toukokuussa Vantaanjoen luotaamista Pihlajiston ja Pukinmäen välisellä jokiosuudella. Sunnuntaina 19.5 löytyi jälleen joen pohjasta henkilöauto Oulunkylän ja Pukinmäen yhdistävän sillan kupeesta. Auto tallentui kaikuluotaimeen ja se makaa noin 4m syvyydessä katollaan joen pohjassa. Lisäksi toinen autolöytö tehtiin vielä Perjantaina 31.5 kun yhteistyökumppanimme, Viistokaiku24.fi tuli avustamaan meitä luotausprojektissa. Toinen auto on tiukasti pyörillään joen pohjassa, noin 30m päässä katollaan olevasta autosta, vajaa 10m rannasta. Kummatkin sijaitsevat lähellä Käskynhaltijantien siltaa. Pyörillään olevasta autosta saatiin rekisterikilpi irti ja se on tunnistettu. Mikäli kilpitiedot pitävät paikkaansa, auto olisi kansallisarkiston tietojen mukaan Morris 850 joka käyttöönotettu v 1962 ja poistettu rekisteristä v 1974. Ajoneuvo on ilmoitettu anastetuksi. Toisesta autosta saatiin irti puskurin osia, mutta rekisterikilpeä ei ole löydetty. Pienen salapoliisityön ja yhteistyökumppanien selvitystyön perusteella ajoneuvo saattaisi olla Ford 17MP3 (Taunus) farmarimalli jostain 1960 luvun alkupuolelta. Ennen nykyistä Oulunkylän siltaa, kulki joen poikki Ryssänsilta. Sen rakensi Venäläiset vuonna 1915 ja se uusittiin vuoden 1930 aikana. Silta purettiin nykyisen sillan tieltä vuonna 1963. Joen pohjassa makaavat autot sijaitsevat liki niillä main, jossa vanha Ryssänsilta tuolloin sijaitsi. Löydöistä on ilmoitettu viranomaisille. Yhdistyksellä ei ole vielä tietoa nostojen ajankohdasta.

Pääkaupunkiseudun etsintä ry

© 2016 Kaikki oikeudet pidätetään.