Etsintäharjoitus jäällä

17.02.2023 20:53

12.2 sunnuntaina järjestettiin talvietsintäharjoitus Ruskeasannan montulla. Harjoitukseen osallistuivat myös pääkaupunkiseudun alueen vapepan sukeltajat, jotka harjoittelivat vedenalaisen dronen käyttöä ja sukeltamista jäähän tehdyn avannon kautta. Yhdistyksemme jäsenet ja koirat harjoittelivat jäähän kairattujen reikien kautta hajuntunnistusta ja etsintää. Jäähän oli kairattu useampia reikiä, osa oli tyhjiä ja yhdessä myös hämäyshajuna oli eläimen ruhon osa.

Hajulähteenä käytettiin diamiiniputaanikapselia, joka muodostaa samaa yhdistettä kuin vedessä oleva ruumis. Koira on opetettu reagoimaan tähän hajuun ja ilmaisee siitä ohjaajalle esimerkiksi haukkumalla tai istumalla. Tämän jälkeen merkattu alue voidaan tutkia avannon kautta joko sukeltamalla tai ROV laitteen avulla.

Pääkaupunkiseudun etsintä ry

© 2016 Kaikki oikeudet pidätetään.

Luo ilmainen nettisivustoWebnode